2022 is voor mij een feestjaar. Nog tot en met oktober kan ik vieren dat ik 15 jaar onderneem. Het grootste cadeau in dat jaar? Een onwaarschijnlijke mijlpaal; de 500ste website die we online zetten.
Da’s een zot cijfer.
Wat in 2004 begon in Kortrijk met studentenprojecten tijdens mijn studies, nam exponentieel toe in de jaren daarna. In Oud-Turnhout kennen ze me vast nog als Arne van w3-creative (w3 voor de vrienden). De drie verwees naar 3 keer w … www. Want daar hield ik me inderdaad volop mee bezig. De tijd toen is volledig anders dan vandaag, zeker wat die websites betreft. Als ik vandaag kijk naar mijn eerste exemplaren, dan frons ik toch even. Maar toen was dat hip en het van het.
De intrede van de smartphone betekende een verdubbeling van de websites, want het design moest aangepast worden om “responsive” te zijn. Dat design werd ergens in de jaren 2010 bedacht door Ethan Marcotte. Bedankt, Ethan want mede door die periode kreeg de teller een boost.
In de beginjaren was ik, zoals elk ondernemer, zoekende. Ik was één van de eersten in de omgeving die nadrukkelijk naar buiten kwam met het maken van websites. Blijkbaar kwam ik sympathiek over en ging de blabla goed rond. Voor veel ondernemingen maakte ik hun aller aller eerste website. Vandaag kom je dat enkel nog tegen bij starters. Een heel speciale periode als ik er nu op terug kijk. Jaren werkte ik ook in onderaanneming, ook daar tikte die webteller goed door. Grote projecten, maar evengoed kleine productwebsites of visitekaart pagina’s. Ze zitten er allemaal in, in die 500. Ik heb al mijn computers van de afgelopen 15+ jaren bijgehouden. Als ik daarop ga rondneuzen en tellen, sta ik zelf ook echt versteld van wat er allemaal gemaakt is in die periode. Veel, heel veel!
Al snel merkte ik dat mijn filosofie en creativiteit een eigen weg op moesten. Meer dan 10 jaar lang was w3-creative de bedrijfsnaam. Nog nooit gaf ik 1 euro uit aan adverteren, de opdrachten kwamen vanzelf en dat is nooit meer gestopt. Aan de vooravond van 2020 zocht ik naar een nieuwe identiteit. Het zouden enkele moeilijke maanden worden. Klierkoorts nam al mijn energie letterlijk weg en in dat zelfde jaar overleed mijn vader. Knakken, die me toch een jaar hebben doen wankelen en zoeken. Met goede hulp en uren wandelen kreeg mijn identiteit vorm. Dat was niet de ‘w4’ waarmee ik even naar buiten kwam, maar wel de vennootschap Mark & Think.
De naam is in ons opgekomen aan de lichten op de ring in Turnhout (bij de McDonalds). We waren op weg naar de notaris om de papieren te tekenen. Ik zuchte dat ik niet overtuigd was van de naam omdat het te ver weg gaat van onze core: marketing. “Waarom noem je het niet Mark & Think” zei Melissa. Als ik kon remmen, uitstappen en juichen dan had ik dat gedaan! Het is er boenk op. Tien minuten later zat ik op mijn spreekwoordelijke knieën bij de notaris met de vriendelijke vraag of hij op alle documenten de naam nog kon aanpassen. Hij heeft het gedaan, bedankt Wim Vanberghen!
Mark van dingen markeren en letterlijk in de markt zetten. En dat doen we vanuit het Markdal. Schitterend, toch? De Think van denken … dat doen we 24/7. Voor, door en met onze klanten. Het is echt grappig hoevaak mensen ‘Mark’ tegen mij zeggen, tot ze de naam nog eens lezen. Aan Mark & Think … marketing. Goed gevonden!
Wat ik wel bijzonder fijn vind, is dat veel van mijn klanten uit de beginjaren, nog steeds klant zijn. Voor sommige van hen zijn we al aan het derde of vierde design. Met hen kan ik jubileums vieren van 14+ jaar. Daar kan in mijn ogen geen enkele review tegen op. Vanaf dit jaar ga ik die ook beginnen vieren. Ook die 500ste website trouwens, de klant weet het nog niet dat het zijn/haar project is, gaat niet onopgemerkt voorbij. Die voorbereidingen ben ik al aan het treffen, in mijn hoofd.
Waar mijn team en ik het meeste energie van krijgen, zijn starters. Het type van klanten waar we samen kunnen en mogen mee nadenken, onze creativiteit out of the box kan komen en die we echt volledig kunnen ontzorgen. We voelen hoeveel meerwaarde, structuur en ervaring we bij hen binnen brengen. Tjah, 15 jaar … wat wil je? Het is zeker iets waar we onze eigen marketing meer op willen richten. Vandaag zijn we vooral bezig met het rebranden van bestaande bedrijven of het versterken van gevestigde waarden. Ook dat is uiteraard volledig ons ding of ‘recht in onze winkel’ zoals we het onderling benoemen. Met 16 projecten op de lijst voor dit voorjaar nemen we alweer een goede start. In het voorjaar starten er vier stagiaires, ze gaan niet weten waar eerst te springen.
Al zal dat wel meevallen. Ik vind het ongelofelijk belangrijk om een heel toegankelijk en schappelijk zaakvoerder te zijn. De BBQ op het terras aan den bureau staat hier vaak aan, de koelkast is steeds gevuld en het team wordt adhoc samengesteld zodat steeds de juiste skills op het juiste project zitten. Blij ondernemen, met goesting en vooral flexibiliteit en vrijheid, da’s een belangrijke waarde binnen onze filosofie.
En zo(t) tikt de teller door!
Échte langetermijnsamenwerkingen, onwaarschijnlijke creativiteit, een sterk adhoc team en kei veel goesting zijn de fundamenten van Mark & Think.
Ondernemer en ondernemend
Arne