Mark-a-thing
Toen Mark & Think nog niet Mark & Think was, lag het vinden van een goede naam op tafel. We moesten immers een naam vinden voor de uitgebreide service die we onze klanten bieden. Omdat we ons in het landschap van communicatie, strategie, branding, PR en bovenal marketing bevinden, was dat geen sinecure. Die naam heeft op zich laten wachten tot we onderweg waren naar de notaris om onze handtekeningen te zetten onder de oprichting van de vennootschap.

Mc Donalds ...
“Ja, het was ongeveer daar op de Ring in Turnhout. Enkele minuten voor we bij de notaris mochten gaan tekenen voor de nieuwe BV. De naam die we lieten schrijven bleef wringen tot Melissa plots de gevleugelde woorden "Seg, wat denk je van Mark & Think?" uitsprak. Ja! Dat was 'em, die dekt alles. Nogmaals sorry mijnheer de notaris, maar hij mocht dus alle papieren nog (manueel) terug aanpassen." _Arne
Mark & Think is een betere naam voor het bedrijf, maar de redenering achter Mark-a-thing is het minstens waard om besproken te worden.
Het is de taak van ons bedrijf om dingen in de markt te zetten; of dat nu een product, een persoon, een zaak of een webshop is, maakt voor ons helemaal niet uit. Om dat te doen, markeren we bepaalde slagzinnen, visies of jouw unieke selling points om die op een juiste manier naar buiten te brengen.
Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen en een greep uit ons aanbod staat op deze webstek al uitvoerig beschreven. Maatwerk is, hoe je het ook draait of keert, een van de belangrijkste zaken in heel dat proces. Wat wringt bij al dan niet gratis sjablonenmakers of builders is dat je je eigenheid moet delen en tegelijkertijd afvlakt. Alleen door op maat te werken, bereik je de ideale doelgroep(en) voor jouw bedrijf.

- - -
Ons creatiefste moment?
Koffie staat vast en zeker in de top 3.
Marketing, Communicatie, PR en Reclame zijn iets heel anders en toch ook weer niet.
Marketing
Marketing is het veroveren van de markt, iets in de markt zetten. Het houdt onlosmakelijk verband met de 5 P’s (Product, Plaats, Prijs, Promotie en Personeel). Als je aan al die P’s werkt, dan ben je dus met marketing bezig. Marketing steunt op strategische keuzes die je maakt voor je idee, je merk of je bedrijf. Keuzes die er toe moeten leiden dat klanten jouw product of dienst vinden en uiteindelijk zullen kopen.
Communicatie
Als bedrijven bij iemand van het Mark & Think-team komen aankloppen voor marketingondersteuning, dan bedoelen ze meestal dat ze hun bedrijf, product, idee, merk of dienst beter bekend willen maken bij hun doelgroep(en). Ze willen meer producten verkopen, meer leads genereren of extra personeel aantrekken. Eigenlijk gaat het dan over de P van promotie en dan heb je het over het vakgebied communicatie.
"Is promotie dan communicatie?" Goede vraag, maar neen. Communicatie is meer dan promotie alleen. Zo onderscheiden we onder andere arbeids-, bedrijfs-, interne- en marketingcommunicatie.
Reclame
Communicatie wordt ook wel reclame genoemd, maar eigenlijk is reclame slechts een middel binnen het volledige communicatieplan. Net als een persbericht, een beursstand, een spandoek, blogs en vlogs ook middelen zijn. Reclame is een betalende vorm van promotie. Denk maar aan flyers, een tv-spot of een advertentie in een magazine of via Google of een social media kanaal.
PR
En dan hebben we nog PR, ofwel Public Relations. Waar je met reclame mensen aan wilt zetten tot kopen, gaat het bij PR om het opbouwen van een positief imago. Het draait om het bouwen aan fijne relaties.
Conclusie: wat is het verschil tussen marketing en communicatie?
In het kort richt marketing zich op de invulling van alle P’s. En als je je bedrijf wilt promoten, dan ben je op zoek naar iemand die je helpt met je communicatie.
Hoewel marketing en communicatie twee verschillende vakgebieden zijn, zijn ze toch ook heel nauw met elkaar verwant. Het een kan niet zonder het ander. Want als je product niet aantrekkelijk is voor je klant of de prijs zit niet goed, dan kun je promoten wat je wilt, maar dan wordt het geen succes. En heb je een marktonderzoek gedaan en een fantastisch product ontwikkeld, maar mensen weten niet dat je bestaat, dan gebeurt er ook weinig.
Marketing en communicatie zijn dus beide van belang en gaan hand in hand.