Hoeveel tijd vraagt creativiteit? Dat is voor mij een moeilijkere vraag dan de vraag van het universum. Dat is dan misschien een hyperbool, maar het is wel degelijk een erg moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik beschrijf daarom graag een creatief proces voor jullie. Eentje waaruit je kan afleiden dat creativiteit en tijd moeilijke parameters zijn om te controleren.
Creativiteit is niet iets dat je aan- of uitzet. Voor ons team is het bijvoorbeeld iets dat constant aanstaat. Dat is een zegen, want je legt voortdurend associaties en vergelijkingen in je dagelijkse leven. Dat kan maken dat je een hele week op een slogan loopt te denken en er niet uitgeraakt, maar wanneer je dan langs een pitazaak wandelt en de rol vlees ziet draaien, opeens het licht aangaat. Dat Eureka-gevoel, dat kan snel komen, maar dat kan ook een hele tijd wegblijven.
Ik voel me persoonlijk onoverwinnelijk wanneer ik een AHA-erlebnis heb, daar zal ik niet over liegen, maar ik besef maar al te goed dat het veel te maken heeft met de omstandigheden. Het is niet zo dat je beter bent door sneller een idee af te leveren… verre van eigenlijk! Daarentegen, soms is dat eerste idee het beste idee. Maar soms heeft dat eerste idee nog een beetje tijd nodig om te rijpen, te puren, matuur te worden.
Het creatieve proces heeft zelfs geen echt eindpunt, want ons team blijft broeden. Die stereotypen zijn trouwens gewoon de waarheid. ‘s Nachts wakker worden met een idee, elkaar bellen in die nacht of een spraakbericht versturen of nog snel je notities erbij nemen voor je in slaap valt om het gouden idee dat je net had niet te vergeten. Ze zijn allemaal waar.
CreativiTIJD? Dat is geen moment, geen klok, … het is een ‘staat van zijn’ en bij Mark & Think zijn we.
Tot snel, hè!