Wijndomein Hoogstraten

Niks moet, maar alles kan. En die “alles” nemen we bij Mark & Think vrij serieus. Een van de beste voorbeelden die dat bewijzen, is het project dat we hebben gedaan voor Wijndomein Hoogstraten van Paul & Charis. Geniet mee van de idyllische meest noordelijk gelegen wijnranken van België.

Aperitief (Ofwel: eerste kennismaking)

Tijdens de opnames van de filmpjes van Tøast om Hoogstraten voor te stellen, kwamen we voor het eerst bij Paul & Charis op het wijndomein. Het was er ook de geknipte dag voor, want het was een zalige voorzomerdag, die beloofde erg lang te duren. We kwamen van de opnames van de aardbeien, waar de zon al erg mooi schitterde tussen de serres en waar we schitterende beelden hadden vastgelegd. In ons hoofd zat het al langer om de dag af te sluiten in het wijndomein tijdens de zonsondergang en het was gewoon één van die dagen waarin ALLES meezat. De beelden die ik in mijn hoofd had, waren exact de beelden die we uiteindelijk hebben kunnen afleveren. Toen we aankwamen op het domein, stonden Paul & Charis al klaar met een kar waarop de wijnglazen stonden en een tafel, die bedekt was met een tafelkleed midden in hun wijngaard. We voelden ons als God in Frankrijk, terwijl we op een boogscheut van huis waren. De schittering van de glazen, de ondergaande zon en het gezelschap, maakten dat deze avond de perfectie nabij kwam. Wetende dat Mitch en ik de volgende dag de zonsopgang wilden filmen vanop het hoogste punt van de Sint-Katharinakerk, was elk uur dat we langer bleven op het wijndomein een uur minder slaap, want om 3u30 ging de wekker terug om onze beklimming in te zetten. Het resultaat: 3u slaap, een fantastische avond, schitterende beelden op het wijndomein én schitterende beelden vanop onze toren (zie foto). Ohja, en klein oogskes om dat alles te aanschouwen …

Het was vooral de stap naar het onbekende en ook het toegeven van ‘het ging toch al die jaren goed zonder online aanwezig te zijn’. Punt is, wie vandaag iets of iemand wil zoeken … gebruikt het internet.

Diner ( Ofwel: verderzetting van de samenwerking)

De resultaten van die shoot in de wijngaard waren, om het zacht uit te drukken, memorabel. De dronebeelden, waarin je één lichtpuntje ziet op het wijndomein, en die steeds meer grond in beeld neemt. Fantastisch. Die beelden bleven niet alleen bij ons hangen, maar ook bij Paul & Charis. Enkele maanden later, zaten die beelden nog altijd in hun hoofd en contacteerden ze mij om een afspraak te maken. Ze vonden het tijd om hun huisstijl, hun logo, hun website, hun identiteit en hun algemene online aanwezigheid onder de loep te nemen en te zien wat Mark & Think voor hen kon betekenen. Ik weet nog dat ik belde naar Mitch en zei: “We gaan de wijn in, man!”. Als mijn liefde voor wijn en online gecombineerd worden, dan gaat mijn hart sneller slaan.

Ons eerste overleg was heel fijn en tijdens dat overleg hebben we een tijdlijn opgezet waarin de verschillende realisaties en belangrijke momenten werden opgenomen. De wijn die toen het eerst op hun planning stond, was de aperitiefwijn, maar die was op dat ogenblik al gebotteld en klaar om op de markt te komen. Het was enorm kort dag om dat nog op tijd te doen. Daarbij zijn tijdsdruk en creativiteit vaak niet de beste vrienden. We besloten daarom om in te zetten op hun volgende lancering. We zouden ervoor zorgen dat de website online stond en ze al aan zoekverkeer gewonnen hadden alvorens die lancering. Dat gaf ons ook de tijd om aan de hand van onze gesprekken en hun wensen een huisstijl en een logo op te zetten.

 

Van daaruit hebben we in versneld tempo de website gemaakt. Op het website-overleg deden Paul & Charis het trouwens fantastisch; ze hadden op voorhand voorbeelden gezocht, sleutelwoorden genoteerd en nagedacht over het imago dat ze wilden uitstralen. Aan de hand van de voorbeelden die ze lieten zien, wist Arne welke richting ze op wilden en maakte hij er een prioriteit van om de website zo snel mogelijk te creëren. Voor de feestdagen stond er zelfs als een eerste versie klaar, waarover dan gediscussieerd werd en die werd verder gefinetuned in januari en februari. De copywriter had ondertussen ook de teksten volledig klaar met enkele heel mooie beschrijvingen en woordspelingen. Het was ook heel fijn dat Paul & Charis heel wat complimenten in ontvangst mochten nemen nadat de website online kwam. Fijn voor hen, maar ook voor ons, want dat bevestigde ons gevoel: dit zat goed.

 

Ondertussen hadden we ook de vraag gekregen om het etiket van hun flessen te ontwerpen en van daaruit was ook de basis gelegd voor het logo en de huisstijl. Het overleg dat we hadden over het logo liet heel duidelijk zien wat ze wilden en dat was ook te omschrijven in een aantal kernwoorden; elegantie, luxe, exclusiviteit en dynamiek. Mensen die ook het “creativiteitsgen” in zich dragen, zullen Arne begrijpen als hij zegt, dat zijn hersenen na dat gesprek heel de tijd bezig waren vooraan of achteraan in zijn gedachten om dat logo vorm te geven. Dat de kurkentrekker de basis zou worden van het logo, omwille van zijn dynamiek en elegante lijnen. We hadden verschillende paden om te bewandelen voor de rest van het logo: we konden werken met druiven, wijnranken, wijngaarden of andere vormen die een wijnfles uitbeelden. In plaats daarvan kozen we om iets te doen met hun naam. Wijndomein Hoogstraten. De W en de H hebben namelijk heel wat gelijkaardige karakteristieken, waardoor we die zodanig kunnen blenden dat we ze in één lijnpartij kunnen weergeven. Het resultaat is een logo, zoals wij ze het liefst hebben. Een beeld, waarin ziel en emotie is gestopt, waardoor je als ondernemer één of twee minuten met trots kan vertellen over het verhaal achter je logo. En dan heb je het nog niet over het bedrijf zelf gehad.

In de babbel met Arne over deze case merkte ik dat hij Luc en Annemie enorm veel warmte toe draagt. Hij liet verstaan dat die warmte alles te maken had met die allereerste ontmoeting (die trouwens een volledige voormiddag in beslag nam). Ik citeer Arne: “Ik reed naar huis met een gevoel van bewondering voor hun visie op wat ze doen en wie ze zijn. Hoe Luc met respect sprak over zijn concullega’s, zijn vrouw die elke dag mee de handen vuil maakt en gewoon hun zijn.” Het is lang niet de enige keer dat hij er uren mee sprak. Luc sprong en springt geregeld nog eens binnen of Arne passeert even voor wat koffie, een SEO babbel of gewoon om te vragen hoe alles loopt.

Digestief (Ofwel: nazorg)

Dit project heeft het team een enorme voldoening gegeven. Het is heel fijn om te werken voor een product waardoor je gepassioneerd bent en om dat te mogen doen voor mensen waarmee je een zalige klik hebt, maakt het alleen maar beter. Onlangs ging Arne met Vincent, een van onze content creators, naar het domein om met de drone opnames te doen. “Vincent heeft gevlogen, hoor! Ik wilde er gewoon bij zijn, omdat ik al wist wat voor mooie beelden er zouden uitkomen, aangezien het weer zonsondergang was.” Ze waren aan het opruimen toen Charis ze nog iets te drinken wilde aanbieden, maar aangezien er nog een andere afspraak op de agenda stond, zei hij om het tot de volgende keer te houden. Toen we in de deuropening stonden zei ze nog: “Maar jullie MOETEN niet weg, hè, drinkt er gerust ene!” En toen klikte er bij Arne iets, want ze moesten inderdaad helemaal niets. Het is op die momenten dat je dat beseft, want het was een schitterende avond. Die kan je niet zomaar voorbij laten gaan. Ze gingen achter Charis aan naar de tuin, gingen in de zetels zitten, zaten rond het vuur, en de vriendin van Vincent was ondertussen ook aangesloten. Charis deed een fles Crémant de Bourgogne open en ze hebben nog nagepraat over de realisaties van de afgelopen maanden, de beelden die ze net hadden geshoot en de plannen voor de toekomst. Arne was dan misschien een halfuurtje later op zijn andere afspraak, maar om dat moment te beleven was dat het absoluut waard.

– – –
Geschreven door Cédric
Copywriter bij Mark & Think

Kortste dag van het jaar

Even sparren?

Mogen we ook luisteren naar jouw dromen, ideëen, plannen en realisaties? Laat van je horen en dan plannen we een kennismakingsgesprek in!
Tot snel, Arne Dondeyne

Zwemvijver aanleggen?